Uit de praktijk: van een situatie vol onbegrip naar open communicatie én re-integratie

Een situatie die door een gebrek aan communicatie uit de hand loopt. Onenigheid binnen het team. Onbegrip van de werkgever en onduidelijkheden vanuit de bedrijfsarts. Soms is er een externe partij nodig die de zaken op een rij zet en de communicatie tussen de betrokken partijen herstelt. Hierbij kan een arbeidsdeskundige helpen. Lees maar hoe wij één van onze klanten onlangs bijstonden en verder hielpen.

Het vraagstuk

Een nieuw huis gekocht, een kindje gekregen, een diploma behaald. Er gebeurden veel positieve dingen in het leven van een jonge dierenarts. Tenminste, zo leek het voor de buitenwereld. Want deze ‘life changing events’ leidden bij deze medewerker tot overspannenheid. Hij werd door zijn werkgever bij ons aangemeld vanwege arbeidsongeschiktheid. Maar er bleek meer te spelen: onenigheid met de praktijkhouder, niet overweg kunnen met collega’s, onbegrip voor zijn situatie. Kortom: de onderlinge verhoudingen waren beschadigd. Daarom werden wij gevraagd om mee te kijken naar de situatie en samen naar een oplossing te zoeken.

De aanpak

Henk, directeur van Elabo en één van onze arbeidsdeskundigen, sprak met de praktijkeigenaar en zocht de betrokken werknemer thuis op. “Ik constateerde al snel dat het probleem in de interne communicatie zat. Er was veel onbegrip voor de situatie van de jonge dierenarts. ‘Zo’n jonge vent kan toch niet overspannen raken?’. Deze gedachte heerste onder zijn collega’s en werkgever. Dat de praktijkeigenaar zelf ook kampte met een moeilijke persoonlijke situatie zorgde voor extra complexiteit in de zaak. Daarom was het belangrijk om in eerste instantie begrip voor elkaar te kweken.”

De oplossing

Wanneer de onderlinge communicatie zó verstoort is gaat het herstel niet over één nacht ijs. Daarom voelde Henk aan dat hij in deze zaak meer tijd moest investeren. “Hoewel dit niet gebruikelijk is heb ik een keer of drie met de betrokken partijen om tafel gezeten. Door de communicatie op gang te brengen konden we samen gaan kijken waar de mogelijkheden lagen. Dit leidde uiteindelijk tot een re-integratietraject waarin de jonge dierenarts kon meelopen met een collega die hij wél vertrouwde. In samenwerking met de casemanager is er een opbouwschema gemaakt dat steeds verder werd uitgebouwd. In de tussentijd ben ik een paar keer terug geweest om de vorderingen te bespreken.”

Het resultaat

Het opbouwschema heeft ertoe geleid dat de dierenarts weer volledig terug kon keren in zijn functie. Een mooi resultaat van deze zaak. “Door de communicatie weer op gang te brengen tussen alle betrokken partijen én er een vertrouwenspersoon bij te betrekken, zijn we in staat geweest om het traject succesvol vorm te geven. De beslissing om extra tijd te investeren in deze zaak heeft geleid tot een volledige re-integratie. Dat stapje extra kunnen zetten en daarmee het verschil maken, dát vind ik zo mooi aan mijn werk.”

Terug naar overzicht