Uit de praktijk: hoe een arbeidsdeskundig onderzoek van meerwaarde is

Langdurig verzuim, je moet er niet aan denken én het is vervelend voor beide partijen. Het vinden van de meest optimale oplossing voor alle betrokkenen is ons streven. Altijd. Maar soms is dat lastiger dan je denkt. Lees maar mee hoe wij één van onze klanten onlangs bijstonden en ze verder hielpen.

Het vraagstuk

Wat fijn! Na een intensief traject met chemotherapie keerde één van de meest waardevolle medewerksters terug op de werkvloer van onze klant. Al ruim 20 jaar leverde ze haar bijdrage bij het kleine assurantiekantoor. Haar terugkomst was een afsluiting van een nare periode van ziekte, die zowel bij de medewerkster, haar collega’s als de werkgever veel impact had. Op naar een mooi vervolg van de samenwerking. Tenminste, zo had het moeten zijn. Ondanks alle inspanningen en inzet blijkt de werkkwaliteit niet meer zoals het voor haar ziekte was. De werkgever wilde graag helpen, maar wist niet hoe. Vandaar dat wij werden gevraagd mee te kijken naar de situatie om zo samen naar een oplossing te zoeken.

De aanpak

Al vrij snel werden wij gevraagd mee te kijken bij dit vraagstuk, waarvoor Noëmi, één van onze arbeidsdeskundigen, twee keer met de klant en de medewerkster om tafel is gaan zitten. “Na het eerste contact heb ik de werkgever geadviseerd om de werknemer toch weer ziek te melden. Vanuit zijn oogpunt was het beter melden een logisch gevolg; mijn werknemer is aanwezig, dus is ook weer beter. Maar de kwaliteit van het werk was niet zoals in het verleden. Haar opnieuw ziekmelden was dan ook de juiste stap”, legt Noëmi uit.

Het eerste gesprek was het vertrekpunt van het onderzoek. “Het is belangrijk om dan te achterhalen welke stappen er al zijn genomen. Welke route heeft de klant al afgelegd en welke afslagen zijn daarin genomen? Het is onze taak om met een objectieve blik te kijken naar de hele situatie. Onze onafhankelijke rol zorgt ervoor dat je de dingen uit de emotie kan lostrekken en daardoor beter in perspectief kan plaatsen. Daarnaast is het belangrijk te weten hoe de wetgeving in elkaar zit.”

Bij alleen gesprekken bleef het niet. “Het is ook essentieel om te kijken hoe de werkplek eruit ziet en in kaart te brengen waar eventuele pijnpunten zitten. Door al deze informatie goed te kaderen en lijnen te zetten kan je komen tot een goed advies en een gedegen plan voor re-integratie.”

De oplossing

Door overzicht te creëren en mee te denken werkte Noëmi een plan uit. “Na het eerste gesprek kwamen we samen tot de conclusie dat terugkeren in aangepast eigen werk tot de mogelijkheden behoorde. Daarvoor werd de werkplek van de werkneemster aangepast. Er werd een aparte ruimte voor haar gecreëerd om concentratieproblemen te voorkomen.” Toch bleek dat in dit geval niet de oplossing. “Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het aangepaste eigen werk niet voldoende uitkomst bood en is de medewerkster afgekeurd voor haar werk.”

Het resultaat

Hoewel er op deze uitkomst aan het begin van het onderzoek niet gehoopt werd, kijkt Noëmi er toch met een goed gevoel op terug. “De betrokkenheid van de werkgever en werknemer staat mij echt bij. Door een stukje coaching en begeleiding te bieden, van afstand naar dingen te kijken en vragen te beantwoorden heb ik beide partijen goed kunnen ondersteunen. Het is dan ook niet voor niets dat we direct bij het eerste contact de wensen en verwachtingen van alle betrokkenen bespreken.” Dat extra stukje begeleiding blijkt van grote toegevoegde waarde te zijn, zo laat Noëmi weten: “In de praktijk komen we vaak dit soort situaties tegen. Juist door de goede begeleiding te bieden voorkom je een eventueel arbeidsconflict. Door van de gebaande paden af te wijken, soms dwars te zijn en dat extra stapje te zetten kan ik klanten helpen, want soms ligt de oplossing juist buiten die paden. Het loslaten van bekende zaken en het openstaan voor nieuwe wegen kan uitkomst bieden. Die zoektocht maakt mijn werk zo mooi.”

Terug naar overzicht